Illustration: Thyréns infrakonsult för Vägverkets
arbetsplan mars 1994. Klickbar bild.
Kolbäck 1905
Den 29 augusti 1994 godkände Hallstahammars kommunfullmäktige förslaget att bygga en bro för länsväg 252 över järnvägen och Rikselvan vid Nybro i Kolbäck. Rikselvan – en historisk svensk väg, gick mellan Arboga och Enköping och ingår numera i E18.
Den nya vägsträckningen planeras bli cirka 1,7 kilometer lång, varav bron kommer att utgöra 356 meter. Vägverket beräknade byggkostnaden till omkring 47 miljoner kronor i prisläge mars 1994. Genomförandetiden beräknades till två år.
Fullmäktigesammanträdet i augusti hade föregåtts av två markägarsammanträden i februari. Under de politiska diskussionerna övervägdes även ett alternativ med en tunnel.
.
BP macken vid Nybro byggdes i början av 1930-talet. Foto Gustaf Åhman 1950
Den befintliga vägkorsningen med järnvägsbommar har dåliga siktförhållanden vilket påverkar trafiksäkerheten. På bilden ovan har en Ford Tudor Special Sedan krockat med en Volvo LV151 Rundnos. Den nya bron skulle bidra till ett bättre trafikflöde och ökad säkerhet för fordon som färdades sträckan Hallstahammar − Strömsholm.
Samma plats som på bilden ovan, med uppfarten till 252:an till höger i bilden..
Foto Rigmor Johansson 2025

Vägen Strömsholm – Hallstahammar korsar järnvägen i Kolbäck. Foto Rune Larsson
Här tvingades frustrerade bilister ofta stanna och vänta på tåget. Med ca 60 bomfällningar per dag verkade det som om bommarna nästan alltid var nedfällda. På bilden syns ett av de sista tågen passera landsvägen innan övergången stängdes. Den nya bron invigdes i augusti 1996.
Vy över västra infarten till Kolbäck med länsväg 252 i fonden.
Foto Rigmor Johansson 2025
Kolbäck i mars 2025
Kurt Larsson
Johann Frimmel fotograferade arbetsplatsen under byggnationen
Maj 1995,
Frimmels betongvaror fick lämna platsen.
Maj 1995
Maj 1995
Maj 1995
Sommaren 1995
Juni, juli 1995
Juni, juli 1995
Sommaren 1995
Vintern 1995
Vintern 1995
Ivigningen, augusti 1996
IInvigningen, augusti 1996
Invigningen, augusti 1996