Gamla kvarnarna i Mölntorp Kvarnar och deras mjölnare var ett viktigt inslag i den forna landsbygds-kulturen. Därför kändes det angeläget att dokumentera deras förekomst i min hembygd. Resultatet av mina efterforskningar är dels en kortfattad historik, dels bildmaterial från gamla foton och en gammal mjölnares nedskrivna berättelse. I detta sammanhang vill jag passa på att tacka Britta Svanström, Otto von Unge och Kolbäcks Hembygdsförening som ställt material till mitt förfogande. Den äldsta av Mölntorps Gårds kvarnar som finns avfotograferad, byggdes 1796 och var belägen strax söder om herrgården. Den byggdes av timmer och fick fem stenar. Den drevs av ett vattenhjul, som fick sin kraft från vattnet som syns på bilden ovan.
Den ovan nämnda kvarnen ersattes av en modernare. Den var byggd av sten och hade turbindrift, ett effektivare sätt att utnyttja vattenkraften. Mölntorps smidesfabrik, som jag berättar om i Säby min hembygd del två, expanderade starkt och 1908 blev kvarnen ombyggd till verkstadsutrymme. Den fungerar än som fabrikslokal åt Intra. På bilden syns kvarnen med smidesfabrikens lokaler i bakgrunden. Lägg märke till den gamla porten på gaveln till kvarnens mellanplan.
Westerqwarn
En mjölnares berättelse.
Fritiof Johansson, född 1904, hade under större delen av sitt liv arbetat som mjölnare både i Mölntorp och på andra orter. Hans morfar och morfars far var också mjölnare. Fram till 1963 skötte han Västerkvarn som han tog över efter sin far. Fritiof ville gärna studera till något "fint" men det fanns det inte pengar till, trots mjölnarfamiljens relativt höga status. Dock lärde han sig något så fint som att spela orgel. Han vikarierade både i Säby och Kolbäcks kyrka som organist. Här återges i stort den gamle mjölnarens handskrivna dokument. Först dock en beskrivning över arbetsflödet vid kvarnen.
På översta våningen lastades säden, i stora
säckar, av vagnarna. Dessa vägde vanligen runt 100 kilo
och bars på ryggen av såväl bonddrängar som
kvarndrängar. På andra våningen skedde själva
malningen. Säden maldes mellan två stora räfflade
kvarnstenar som aldrig var mindre än en och en halv meter i diameter.
Ibland måste stenarna räfflas om för att inte vara
slöa. Det var förr mestadels råg som odlades och maldes.
Det gick att ställa in stenarna så att de malde finare
eller grövre. Kvalitén på det malda berodde mycket
på mjölnaren själv. Västerkvarn hade därvidlag
ett mycket gott rykte. Livet vid en gammal kvarn förr i tiden. Fritiof filosoferar.
Västerkvarn. Livet i en gammal kvarn förr var mycket rörligt, arbetsamt och slitsamt i synnerhet i en kvarn av Västerkvarns storlek som innan elektriska kvarnars uppkomst skulle betjäna en stor och bördig jordbruksbygd. Inga s.k. hemkvarnar eller gröpkvarnar fanns. Allt skulle malas i kvarnen, åt både människor och djur. Det var gott om båda delarna allt efter gårdarnas storlek Tillbaks till 1910 För oss barn var det högsta måttet av glädje och nyfikenhet att få slinka med in i kvarnkammaren och se på när ett sådant där matskrin öppnades och få beskåda vad innehållet bestod av. Snart nog kunde vi med säkerhet konstatera att skrinen från Munktorp var de mest välförsedda. Där fanns så mycket gott som man gärna velat vara med och smaka på, fastän man ej led brist på livets nödtorft. En och annan kunde också ha en flaska av de starka dryckerna med sig. Att vi ej gladde oss åt detta på samma sätt som innehavaren berodde nog på att det därigenom blev extra arbete för oss. Vi fick ibland ta hand om både kvarnlass, hästar och karl. Jag har många gånger i senare tid tänkt på att vi tog så lätt på ansvaret. Var det någon som fått för mycket under västen så malde vi hans säckar, lastade på både dem och körsvennen, fick för hästarna och sedan fick han klara sig bäst han kunde och alltid gick det bra. Hästarna hade kanske stått i kvarnstallet länge och ute var det kolsvart mörker. Som väl var levde vi inte i bilarnas tidevarv. I kvarnkammaren eldades väldeliga och var oftast hett som i en bastu. Där pratades och diskuterades olika problem. Ibland gick diskussionens vågor höga och ibland berättades historier så håret reste sig i förskräckelse på lyssnarna. Hos mjölnerskan
Någon bacillskräck existerade ej på
den tiden. Jag minns att vid pannkaksgräddning kunde min yngsta
syster å jag stå vid spisen å tigga pannkakor. Vi
fick dem i händerna direkt från laggarna och de voro så
varma att vi varken kunde hålla i dem eller äta utan vi
lade dem på soffan en stund tills de svalnat.
Ett arbetspass. Att ett helt dygn i sträck passa det stora kvarnmaskineriet
var i högsta grad påfrestande. Fram på nattkröken
ville tröttheten taga överhand. Det var farligt att sätta
sig. Då kunde man lätt somna vid den mullrande rytmen
av kvarnstenarnas gång, men när fötter å ben
värkte av trötthet då tog man in en stång
eller planka som ställdes i lämplig lutande ställning
så man kunde lägga sig på den. Inte var det bekvämt
men man fick ändå ett slags vila. Råkade man somna
tappade man genast balansen å vaknade vilket också var
det fina i anordningen.
På 1970- talet. Den minskande arbetskraften på gårdarna och de tomma ladugårdarna skulle givetvis ha satt djupa och svåra klyftor i bygdekvarnarnas existens som man tycker skulle vara svåra att utfylla, nog ha många bygdekvarnar fått stryka på foten, lagt ner sin en gång betydelsefulla tillvaro och stå där stängda och övergivna. En och annan kvarn fortlever ännu och för dem önskar man det bästa för framtiden så att ett gammalt hederligt men säreget hantverk ej måtte helt utplånas så småningom. Men genom lantbrukarnas allt mer ökade intresse för bättre kvaliteter på sina utsäden ha nya vägar öppnats som ersätter de gamla övergivna. En del av de kreaturslösa gårdarna ha upphört att vara det. Sådana förändringar gör sig märkbara i bygdens kvarn. Den kan med sitt ålderdomliga ursprung även fogas in i vårt nuvarande moderna samhällsliv och fylla sin uppgift. Lantbrukets numera högt uppdrivna maskinella drift har minskat den mänskliga arbetsstyrkan på gårdarna till ett minimum. På samma sätt är det i nutidens kvarnrörelse. Där fyra man hade full sysselsättning förr arbetar nu endast en. Arbetstiden är numera någorlunda reglerad. Lucianattens mara behöver man ej längre genomlida, men all mystik hade ännu ej avskrivits i den gamla kvarnen. Vi upplevde den åtminstone delvis varje julafton år efter år när vi efter avslutad julkväll alltid följdes åt ner till kvarnen med en portion gröt till kvarntomten och önskade god jul och tackade för all hjälp. Det kanske ej hade blivit någon riktig jul om icke gammal tradition blivit fullföljd. Kanske delades gröten mellan tomten, kvarnkatten och någon hungrig kvarnråtta. När arbetet efter helgen började var i alla fall fatet tomt. När man gick i kvarnen och såg de nötta golven å trapporna med sina av valkiga arbetshänder blankslitna ledstänger tänkte man på bortgångna förfäder med aktning och vördnad. Hur många trötta steg hade de ej trampat där i trogen
å trägen gärning under hårda villkor utan att
uppgivas. När man i lugna sommarkvällar satt på mjölnargårdens
trappa och såg ner mot den gamla kvarnen där den låg
fast å trygg på sin plats, hörde forsens stilla brus
och slottsklockan från Strömsholm med sina spröda men
klara silvertoner mäta ut timme efter timme, då kunde tankarna
gå djupare in bland livsbokens blad och man förhäver
sig ej om man instämmer i en av Siri Dahlqvists dikter "om
önskan att i livsboken få se en enda rad som kan vittna om
att man ej levat förgäves."
|