Lantbrevbärare och post i Säby socken, Hallstahammar. Västmanland
heter landskapet. Vi har Bergslagen i norr och Mälaren i söder.
Postgången i Säby med omnejd
Även om en del Säbybor i dag använder
sig av den moderna tekniken, som internet och e-post, kan vi inte undvara
den gamla reguljära post-gången.
Var dag kommer Maud Appelqvist, vår brevbärare, troget i
sin gula bil med sitt postkontor i miniatyr.
Hur länge kommer posten att upprätthålla denna värdefulla
servicen i dessa nerdragningstider?
Hur länge har vi egentligen haft lantbrevbärning i Säby?
Frågeställningen banar väg för en ny berättelse
om mitt gamla Säby.
Först lite allmän historik över
Postverket.
Det finns mycket att läsa och lära på olika håll
om postverket eller Posten som det idag heter. Det som inte är
unikt för Säby berör jag här bara kortfattat.
Postverket i Sverige grundades 1636 av Axel Oxenstierna. I postförordningen
bestämdes att en postbonde eller postiljon skulle ombesörja
postgången på landsbygden. Bönder ålades att
befordra post från posthemman till posthemman likt ett stafettsystem.
De första tio åren befordrades posten till fots av postbönder,
eller deras drängar och pigor. 1646 påbjöds det att
hästar skulle användas. Till fots men oftast på hästryggen,
fungerade detta system i över 200 år.
Med införandet av Postverket erhölls en pålitlig statspost
och det upprättades en fungerande postförbindelse med de tyska
staterna, vilket var av vital betydelse för Sverige, som hade trupper
förlagda där. Dessutom fick allmänheten en pålitlig
postgång och bönderna befriades från våldgästande
kungliga kurirer.
Först under andra hälften av 1800-talet blev det postala
framåtskridandet påtagligt med införandet av enhetsportot,
frimärken (1855), brevlådor och diligenser. Industrialismen
och den allmänna folkskolan (1842) hade skapat ökande behov
av förbättrade kommunikationer.
Från 1862 började en del av posten befordras med järnväg
i särskilda postkupéer och 1869 infördes även
ångbåtspost på insjöarna i Sverige. Före
lantbrevbärarens tid meddelades vid högmässan i kyrkan
vem som hade post att avhämta på poststationen, en enklare
form av postanstalt på landsbygden, skött på deltid
av t.ex. en skollärare eller handlare.
Posten firar 300 årsjubeleum
1936 passerade en dansk postdiligens förbi Säby på sin
nostalgitripp till Stockholm.
Nu till posten i Säby med omnejd.
"Post Kari"
Foto: O Wiklund
|
Det första postkontoret i våra trakter låg i Borgåsund,
Strömsholm. Det öppnades omkring 1703 men degraderades
1874 till postexpedition, för att 1877 bli poststation och
stängdes slutligen 31/10 1967.
Enlig Wilhelm Tham fanns 1849 endast fyra postmästare i Västmanland
varav en var stationerad i Strömsholm.
En postbärare i slutet av 1861 var Catharina Persdotter "Post-Kari" som till fots distribuerade all post mellan Strömsholm och
Pagbyggnaden. 1875 gick hon sträckan Kolbäck – Svedvi/Årby.
Catharina Persdotter föddes i Norrby Bergs socken den 31 dec 1824 och avled 15 sept 1890.
|
"Post-Maja"
Inez Jacobsson, Årby, berättar i ett brev till Postmuseet
om ett annat postbud "Post-Maja"? Man kan misstänka
att Kari och Maja vara samma person då deras karaktärsdrag
beskrevs överensstämmande, men vad jag kunnat utröna
var det två kvinnor. Så här skriver emellertid Inez
1962.
Min far skulle år 1965 ha fyllt 100 år och själv är
jag de 70. Av honom hörde ja som barn berättas om det gamla
postbudet "Post-Maja". Hon var en personlighet på den
tiden och gick traden Kolbäcks station - Svedvi socken.
Mina föräldrars gård Årby var slutmålet
för promenaden, som säkerligen förekom någon gång
i veckan. Min far omtalade, att han som ung pojke ofta fick ut och i
socknen söka efter postbudet med väskan och dess innehåll.
Som gumman i rätt hög grad dyrkade Guden Bacchus, befanns
hon ibland sovande, vilande vid vägkanten eller i en skogsbacke.
Så hämtades hon med häst och vagn och omhändertogs
i mitt föräldrahem.
Post-Gustaf, hans distrikt var bl Bergs socken
Kolbäck får
poststation
Järnvägen mellan Köping- Kolbäck- Westerås-
Tillberga invigdes den 7 december 1875. Samma dag öppnas en järnvägspoststation
i Kolbäck.
Stationsinspektor Axel Wilhelm Holmberg skötte poststationen från
starten och 24 år framåt. Hans kollega Knut Reinhold Fogelström
övertog arbetsuppgiften 1899.
En stora trafikökningen tvingade snart fram en skilsmässa
mellan posten och järnvägen. Separationen kom till stånd
1913. Fröken Kristina Engström antogs till föreståndare,
lönen blev 100:- per månad. Trafiken ökade alltmer och
poststationen fick status postexpedition från juli 1929 och Signe
Sundquist anställdes som stationsmästare. Signe var en barsk
kvinna som strängt höll på reglementet.
Efter skilsmässan från järnvägen flyttade posten
runt lite varstans i Kolbäck. På 30- talet fanns posten i
gamla mejeriet och på 1940- talet i banmästarhuset i cafébacken.
Vid ett inbrott i början av 1940 - talet så sprängde
tjuvarna kassaskåpet, men rörde inte kassakistan som stod
utanför. Kistan innehöll vid det tillfället 78.000:-
i folkpensionspengar.
Posten i gamla banmästarhuset i cafébacken
Postgång
från Strömsholm
En postbonde eller kanske en militär från regementet i Strömsholm
upprätthöll ridande förbindelse mellan Strömsholm,
via Grippeby till Hällby, och postdiligensen som körde mellan
Västerås och Kolbäck. På den sträckan använde
han sitt posthorn inte mindre än 11 gånger för att signalera
att grindar över vägen måse öppnas. Det var då
ofta barnens uppgift att sköta öppnandet.
Det berättas att vid ett tillfälle, när Karl XV var
på besök i Strömsholm, blåste postbudet signalen
"uppställning" vid en nattlig ritt förbi slottet.
Då beredskapen hos militären för tillfället var
hög, rusade mannarna ut för att efterkomma kommandot. Postbudet
kallades senare till postmästaren för en reprimand men postmästaren
tog ärendet från den skämtsamma sidan.
Lantbrevbärare till Säby
Lantbrevbärare infördes av postverket 1878. Vem som först
fick bära titeln med Säby som utdelningsområde har jag
ej kunnat utreda. En hemmansägare från Övernäs
och tillika skomakare vid regementet på Utnäs Löt, Hjalmar
Beckman född 1869, var emellertid under det tidiga skedet en av
lantbrevbärarna.
En annan var bonden Oskar Johansson i Lilla Säby. När han
och hans familj 1910 kom till Lilla Säby från Geddeholm,
där han varit statkarl, började han med häst och vagn
köra posten från Kolbäck till småskolan vid Säby
kyrka. I skolan fanns postboxar uppsatta för de olika byarna i
Säby. Skolbarnen fick sedan oftast ta posten med sig hem. Oskar
Johansson efterträddes på 1920- talet av Ragnar Wallberg.
|
Ragnar Wallberg
Ragnar som var född 1893 tjänade en tid som dräng
i Hällby. Han bodde i torpet Lugnet och var granne med Oskar
Johansson. Därifrån flyttade han med familj till Skansberg
och vidare till Skrapberget för att slutligen 1935 bygga ett
eget hus, Rosenlund, vid nuvarande fotbollsplanen i Kolbäck.
Ragnar Wallberg var inte bara lantbrevbärare han var också
skomakare. |
Lång arbetsdag
I likhet med många andra på den tiden hade Ragnar en lång
arbetsdag. På morgonen skulle han passa 7- tåget för
att utväxla postsäckar och samma procedur vid 9- tiden på
kvällen, då det senaste tåget anlände. Efter 9-
tåget på morgonen skulle posten sorteras och läggas
i rätt ordning i postväskan före avfärden mot Säby.
Med den oftast fyllda och tunga postväskan körde han till
Mölntorp, vidare mot Säby, Utnäs och Löpdal. Vände
sedan hemåt via Lilla Säby, Åskebro, Borgby och Årby
för att vara tillbaks i Kolbäck på eftermiddagen. En
sträcka på dryga två mil.
Lantbrevbäraren Ragnar var en efterlängtad och populär
person som inte bara kom med räkningar utan också var en
social kontakt med god verbal förmåga. Han blev därför
ofta inbjuden på kaffe med tillbehör. Vallby och Löpdal
var pålitliga vattenhål det vet jag med bestämdhet.
Det är klart att vid speciella tillfällen drog postgången
ut på tiden då konditionen avtog med avståndet, trots
energiintagen. Han fick då ofta samma hjälp som "Post-Maja"
ibland var i behov av.
Stationsmästare Signe Sundquist var Ragnars chef och till henne
hade han att redovisa. Många äro dusterna mellan Ragnar och
Signe. Det var förresten inte bara Ragnar som fick sina fiskar
varma. Signe var, som tidigare nämnts, en myndig person och läxade
upp de flesta som kom in på postkontoret. Gud nåde den som
inte hade jämna pengar. Bara för att beskriva Signes och Ragnars
olika karaktärsdrag vill jag nämna en episod, bland många.
Ragnar hade haft en bra dag, men när han på sin postrunda
kom till järnvägsövergången vid Åskebro tröt
krafterna. Han måste vila lite hos banvaktaren. Postlådorna
i och efter Åskebro fick ingen post den dagen.
Signe fick reda på de tomma postlådorna och tog Ragnar i
upptuktelse med orden:
"Wallberg sköter inte sitt arbete, man fick ingen post i Åskebro
igår"
"Nja" sa Wallberg
"det var så att när jag kom till järnvägen
så kom tåget och cykeln blev så rädd så
jag var tvungen att gå hem mä han"
I cirka 30 år var Ragnar Wallberg lantbrevbärare i Säby.
På fritiden ledde han dessutom det mycket aktiva hemvärnet
på orten.
Ragnar Wallberg, Post-Gustaf, Signe Sundquist och
Ruth Ahlström, född Karlsson
Ragnars son övertar
postlinjen
I mitten på 1950- talet övertog sonen, Sixten, postlinjen.
Samhället hade förändrats radikalt och Sixten som var
född 1921 kunde använda sig av en cykel med hjälpmotor.
Senare kunde vi också se honom komma i egen bil på sin postrunda.
Två generationer Wallbergare tjänade posten och Säbys
innevånare fram till i början av 1980- talet.
Jag hoppas med denna berättelsen något ha belyst den inledande
frågeställningen om forna tiders postgång i Säby
med omnejd.
Hur länge får vi behålla dagens postservice, frågar
man sig? Lantbrevbärarna blir kvar säger nuvarande näringsminister
Björn Rosengren. Postens kontor i Kolbäck lades dock ner 1997.
I dess ställe har en postexpedition inrättats i en affär
av ett privatföretag. I Hallstahammar pågår just nu
en större omorganisation. Vi kan ju alltid hoppas att den gula
postbilen fortsätter att trafikera Säby en lång tid
framöver.
Säby i oktober 2001.
Materialet till denna berättelse är från min egen upplevelse
men också hämtat från:
Bonzo Berggren
Erik Lindgren, Växjö
Fotoklubben Prisma, Kolbäck
Inga-Greta Pettersson, Kolbäck
Kolbäcks Hembygdsförening
Nationalencyklopedin
Nils Eriksson, Övernäs
Postmuseum, Stockholm
Stig Wallberg, Kolbäck
Wilhelm Tham, f 1812, d1873
Västmanlands läns Museum
|