|
Postgången i
Säby med omnejd |
Även om en del Säbybor
i dag använder sig av den moderna tekniken, som internet
och e-post, kan vi inte undvara den gamla reguljära
post-gången.
Var dag kommer Maud Appelqvist, vår brevbärare,
troget i sin gula bil med sitt postkontor i miniatyr.
Hur länge kommer posten att upprätthålla
denna värdefulla servicen i dessa nerdragningstider?
Hur länge har vi egentligen haft lantbrevbärning
i Säby? Frågeställningen banar väg
för en ny berättelse om mitt gamla Säby.
Först lite allmän
historik över Postverket.
Det finns mycket att läsa
och lära på olika håll om postverket
eller Posten som det idag heter. Det som inte är
unikt för Säby berör jag här bara
kortfattat.
Postverket i Sverige grundades 1636
av Axel Oxenstierna. I postförordningen bestämdes
att en postbonde eller postiljon skulle ombesörja
postgången på landsbygden. Bönder ålades
att befordra post från posthemman till posthemman
likt ett stafettsystem.
De första tio åren befordrades posten till
fots av postbönder, eller deras drängar och
pigor. 1646 påbjöds det att hästar skulle
användas. Till fots men oftast på hästryggen,
fungerade detta system i över 200 år.
Med införandet av Postverket erhölls
en pålitlig statspost och det upprättades en
fungerande postförbindelse med de tyska staterna,
vilket var av vital betydelse för Sverige, som hade
trupper förlagda där. Dessutom fick allmänheten
en pålitlig postgång och bönderna befriades
från våldgästande kungliga kurirer.
Först under andra hälften
av 1800-talet blev det postala framåtskridandet
påtagligt med införandet av enhetsportot, frimärken
(1855), brevlådor och diligenser. Industrialismen
och den allmänna folkskolan (1842) hade skapat ökande
behov av förbättrade kommunikationer.
Från 1862 började en del av posten befordras
med järnväg i särskilda postkupéer
och 1869 infördes även ångbåtspost
på insjöarna i Sverige. Före lantbrevbärarens
tid meddelades vid högmässan i kyrkan vem som
hade post att avhämta på poststationen, en
enklare form av postanstalt på landsbygden, skött
på deltid av t.ex. en skollärare eller handlare.
Posten firar 300 årsjubeleum
1936 passerade en dansk postdiligens förbi Säby
på sin nostalgitripp till Stockholm.
|
"Post-Kari" Foto: O Wiklund
|
Det första
postkontoret i våra trakter låg i Borgåsund,
Strömsholm. Det öppnades omkring 1703 men degraderades
1874 till postexpedition, för att 1877 bli poststation
och stängdes slutligen 31/10 1967.
Enlig Wilhelm Tham fanns 1849 endast fyra postmästare
i Västmanland varav en var stationerad i Strömsholm.
En postbärare i slutet av 1800- talet var "Post-Kari"
som till fots distribuerade all post mellan Strömsholm
och Surahammar. En promenad på över fyra mil.
Post-Kari föddes den 31 dec 1824 och avled 15 sept
1890 i Bergs socken.
|
"Post-Maja"
Inez Jacobsson, Årby, berättar
i ett brev till Postmuseet om ett annat postbud, "Post-Maja".
Man kan misstänka att Kari och Maja vara samma person
då deras karaktärsdrag beskrevs överensstämmande,
men vad jag kunnat utröna var det två kvinnor.
Så här skriver emellertid Inez 1962.
Min far skulle år 1965 ha fyllt
100 år och själv är jag de 70. Av honom
hörde ja som barn berättas om det gamla postbudet
"Post-Maja". Hon var en personlighet på
den tiden och gick traden Kolbäcks station - Svedvi
socken.
Mina föräldrars gård Årby var slutmålet
för promenaden, som säkerligen förekom
någon gång i veckan. Min far omtalade, att
han som ung pojke ofta fick ut och i socknen söka
efter postbudet med väskan och dess innehåll.
Som gumman i rätt hög grad dyrkade Guden Bacchus,
befanns hon ibland sovande, vilande vid vägkanten
eller i en skogsbacke. Så hämtades hon med
häst och vagn och omhändertogs i mitt föräldrahem.
Post-Gustaf, hans distrikt var
bl Bergs socken
Kolbäck får poststation
Järnvägen mellan Köping-
Kolbäck- Westerås- Tillberga invigdes den 7
december 1875. Samma dag öppnas en järnvägspoststation
i Kolbäck.
Stationsinspektor Axel Wilhelm Holmberg skötte poststationen
från starten och 24 år framåt. Hans
kollega Knut Reinhold Fogelström övertog arbetsuppgiften
1899.
En stora trafikökningen tvingade
snart fram en skilsmässa mellan posten och järnvägen.
Separationen kom till stånd 1913. Fröken Kristina
Engström antogs till föreståndare, lönen
blev 100:- per månad. Trafiken ökade alltmer
och poststationen fick status postexpedition från
juli 1929 och Signe Sundquist anställdes som stationsmästare.
Signe var en barsk kvinna som strängt höll på
reglementet.
Efter skilsmässan från
järnvägen flyttade posten runt lite varstans
i Kolbäck. På 30- talet fanns posten i gamla
mejeriet och på 1940- talet i banmästarhuset
i cafébacken.
Vid ett inbrott i början av 1940 - talet så
sprängde tjuvarna kassaskåpet, men rörde
inte kassakistan som stod utanför. Kistan innehöll
vid det tillfället 78.000:- i folkpensionspengar.
Posten i gamla banmästarhuset
i cafébacken
Postgång från
Strömsholm
En postbonde eller kanske en militär
från regementet i Strömsholm upprätthöll
ridande förbindelse mellan Strömsholm, via Grippeby
till Hällby, och postdiligensen som körde mellan
Västerås och Kolbäck. På den sträckan
använde han sitt posthorn inte mindre än 11
gånger för att signalera att grindar över
vägen måse öppnas. Det var då ofta
barnens uppgift att sköta öppnandet.
Det berättas att vid ett tillfälle,
när Karl XV var på besök i Strömsholm,
blåste postbudet signalen "uppställning"
vid en nattlig ritt förbi slottet. Då beredskapen
hos militären för tillfället var hög,
rusade mannarna ut för att efterkomma kommandot.
Postbudet kallades senare till postmästaren för
en reprimand men postmästaren tog ärendet från
den skämtsamma sidan.
Lantbrevbärare till Säby
Lantbrevbärare infördes
av postverket 1878. Vem som först fick bära
titeln med Säby som utdelningsområde har jag
ej kunnat utreda. En hemmansägare från Övernäs
och tillika skomakare vid regementet på Utnäs
Löt, Hjalmar Beckman född 1869, var emellertid
under det tidiga skedet en av lantbrevbärarna.
En annan var bonden Oskar Johansson
i Lilla Säby. När han och hans familj 1910 kom
till Lilla Säby från Geddeholm, där han
varit statkarl, började han med häst och vagn
köra posten från Kolbäck till småskolan
vid Säby kyrka. I skolan fanns postboxar uppsatta
för de olika byarna i Säby. Skolbarnen fick
sedan oftast ta posten med sig hem. Oskar Johansson efterträddes
på 1920- talet av Ragnar Wallberg.
|
Ragnar Wallberg |
Ragnar
Wallberg
Ragnar som var född 1893 tjänade
en tid som dräng i Hällby. Han bodde i torpet
Lugnet och var granne med Oskar Johansson. Därifrån
flyttade han med familj till Skansberg och vidare till Skrapberget
för att slutligen 1935 bygga ett eget hus, Rosenlund,
vid nuvarande fotbollsplanen i Kolbäck. Ragnar Wallberg
var inte bara lantbrevbärare han var också skomakare. |
Lång arbetsdag
I likhet med många andra på
den tiden hade Ragnar en lång arbetsdag. På
morgonen skulle han passa 7- tåget för att utväxla
postsäckar och samma procedur vid 9- tiden på
kvällen, då det senaste tåget anlände.
Efter 9- tåget på morgonen skulle posten sorteras
och läggas i rätt ordning i postväskan före
avfärden mot Säby. Med den oftast fyllda och tunga
postväskan körde han till Mölntorp, vidare
mot Säby, Utnäs och Löpdal. Vände sedan
hemåt via Lilla Säby, Åskebro, Borgby och
Årby för att vara tillbaks i Kolbäck på
eftermiddagen. En sträcka på dryga två
mil.
Lantbrevbäraren Ragnar var en efterlängtad
och populär person som inte bara kom med räkningar
utan också var en social kontakt med god verbal
förmåga. Han blev därför ofta inbjuden
på kaffe med tillbehör. Vallby och Löpdal
var pålitliga vattenhål det vet jag med bestämdhet.
Det är klart att vid speciella tillfällen drog
postgången ut på tiden då konditionen
avtog med avståndet, trots energiintagen. Han fick
då ofta samma hjälp som "Post-Maja"
ibland var i behov av.
Stationsmästare Signe
Sundquist var Ragnars chef
och till henne hade han att redovisa. Många äro
dusterna mellan Ragnar och Signe. Det var förresten
inte bara Ragnar som fick sina fiskar varma. Signe var,
som tidigare nämnts, en myndig person och läxade
upp de flesta som kom in på postkontoret. Gud nåde
den som inte hade jämna pengar. Bara för att
beskriva Signes och Ragnars olika karaktärsdrag vill
jag nämna en episod, bland många.
Ragnar hade haft en bra dag, men när
han på sin postrunda kom till järnvägsövergången
vid Åskebro tröt krafterna. Han måste
vila lite hos banvaktaren. Postlådorna i och efter
Åskebro fick ingen post den dagen.
Signe fick reda på de tomma postlådorna och
tog Ragnar i upptuktelse med orden:
"Wallberg sköter inte sitt arbete, man fick
ingen post i Åskebro igår"
"Nja" sa Wallberg
"det var så att när jag kom till järnvägen
så kom tåget och cykeln blev så rädd
så jag var tvungen att gå hem mä han"
I cirka 30 år var Ragnar Wallberg
lantbrevbärare i Säby. På fritiden ledde
han dessutom det mycket aktiva hemvärnet på
orten.
Ragnar Wallberg, Post-Gustaf, Signe
Sundquist och
Ruth Ahlström, född Karlsson
Ragnars son övertar postlinjen
I mitten på 1950- talet övertog
sonen, Sixten, postlinjen. Samhället hade förändrats
radikalt och Sixten som var född 1921 kunde använda
sig av en cykel med hjälpmotor. Senare kunde vi också
se honom komma i egen bil på sin postrunda. Två
generationer Wallbergare tjänade posten och Säbys
innevånare fram till i början av 1980- talet.
Jag hoppas med denna berättelsen
något ha belyst den inledande frågeställningen
om forna tiders postgång i Säby med omnejd.
Hur länge får vi behålla
dagens postservice, frågar man sig? Lantbrevbärarna
blir kvar säger nuvarande näringsminister Björn
Rosengren. Postens kontor i Kolbäck lades dock ner
1997. I dess ställe har en postexpedition inrättats
i en affär av ett privatföretag. I Hallstahammar
pågår just nu en större omorganisation.
Vi kan ju alltid hoppas att den gula postbilen fortsätter
att trafikera Säby en lång tid framöver.
Säby i oktober 2001.
Sammanställt av Kurt Larsson
Materialet till denna berättelse är från
min egen upplevelse men också hämtat från:
Bonzo Berggren
Erik Lindgren, Växjö
Fotoklubben Prisma, Kolbäck
Inga-Greta Pettersson, Kolbäck
Kolbäcks Hembygdsförening
Nationalencyklopedin
Nils Eriksson, Övernäs
Postmuseum, Stockholm
Stig Wallberg, Kolbäck
Wilhelm Tham, f 1812, d1873
Västmanlands läns Museum
|
|